| Författare |
Meddelande |
| < Alkoholhaltigt ~ Mojito |
|
Postat:
tis aug 15, 2006 3:49 pm
|
|
|
Hamburgerredaktör
Registreringsdatum: 11 november 2004
|
|
Mojito
Godaste drinken just nu är enligt min hjärna mojito. Recepten på den ser lite olika ut, men ungefär såhär:
6 cl Havana Club Añejo Blanco (rom)
1 msk sockerlag
0,5 st limefrukt
6 st myntablad
sodavatten
Dock har jag aldrig riktigt fått kläm på sockerlaget och sodamängden. Jag misstänker att jag underdoserar isen, det går åt ungefär två hushålls krossade is till en drink om man tittar på de mojitos man får på krogen. Har någon bra tips angående detta? Hur gör man bäst sockerlag? Var kan man vara säker på att hitta färsk mynta? Vad är sodavatten förutom vatten och kolsyra? |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor aug 24, 2006 9:55 am
|
|
|
Redaktör - Avd för obskyra matyttringar
|
|
Sodavatten är väl just en mkt neutral blandning av vatten och kolsyra? Tonic smakar ju en hel del så det vete sjutton om det hade passat, tex. Vad gäller is är jag dock ganska säker på att det som gäller är att stoppa i så mkt is som öht får plats i glaset. Limen har varit halvkrossad / rejält bankad vid något tillfälle jag druckit slasket.
För övrigt påminner det en hel del om slush puppy, världens helt säkert mest stilrena poänglösa grej. |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
fre aug 25, 2006 3:19 pm
|
|
|
Mästerkock

Registreringsdatum: 23 november 2004
|
|
Jag har nog aldrig druckit en sådan drink men det verkar finnsa vissa likheter med Mint Julep, drinken som förhindrat södern från att resa sig i århundranden. Det receptet, innebär väl, som jag minns det att man blandar
X cl bourbon
typ lite sockerlag
en gnutta lime
myntablad (krossade i botten och några för dekoration)
mycket krossad is
Myntan krossas, toppas med sockerlag, ett berg med krossad is och sedan bourbon tills glaset är fullt. Jag antar att Mojiton är sötare, rom och sockerlag i samma drink låter ju lite knastrigt.
Mynta köper man för övrigt i kruka, som färsk basilika eller vad som helst. Finns exempelvis på Malmborgs i Lund. |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
fre aug 25, 2006 3:46 pm
|
|
|
Hamburgerredaktör
|
|
Mojito är allt annat än söt. Den är väldigt syrlig och frisk, allt socker till trots.
Vi provade att blanda mint julep här för ett tag sedan. Det gick inge vidare. Tror vi skulle haft mer av allt utom just bourbon i den. Det är svårt att ha en seriös avsikt att lära sig dricka bourbon när det är så äckligt. Men jag försöker...
Mynta köper man i kruka ja, men det är väldigt sällsynt att affärerna faktiskt har det. Malmborgs har jag hittat det på en enda gång, det brukar inte finnas. Skulle behöva en något mer stabil myntalangare. |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
lör okt 28, 2006 12:09 am
|
|
|
Site Admin

Registreringsdatum: 08 november 2004
|
|
Santa Maria har lanserat en mojitodrinkmix som inte fått särskilt bra recensioner. Hade varit kul att testa nån gång. Just add rum, står det på förpackningen. Lysande på sitt sätt.
I samma serie finns en caipirinhamix som inte heller känns så fräsch. De övriga kryddiga såserna som Santa Maria väljer att promota kommer i ett läge då mexicomat nästan känns litet hett igen. Allt om Mat har till exempel ett mexicospecial i senaste numret. Tequilan (som enligt vad jag lärt mig idag sedan 1997 består av 100% Agave, om det inte står mixto på) har stegat in på drinkarenan enligt flera källor och guacamolen känns nästan som om den kan komma i ljuset igen (var den någonsin i mörkret). |
_________________ Google är det ultimata köksredskapet.
Kolla gärna in min matblogg: http://matnils.blogspot.com |
|
|
|
 |
|
Postat:
lör okt 28, 2006 1:06 pm
|
|
|
Mästerkock