| Författare |
Meddelande |
| < Desserter och annat sött ~ Cupcakes! |
|
Postat:
ons feb 22, 2006 9:59 pm
|
|
|
Site Admin

Registreringsdatum: 08 november 2004
|
|
Cupcakes!
Är ju hur gött som helst! Ingen nyhet förvisso men jag har inte orkat gräva ner mig i den kulörta glasyrens mylla förrän nu.
Det här med att ha en sittning är i sanning inspirerande, behövde nog en liten paus men nu börjar det kännas riktigt kul igen.
Har ni några bra recept eller tankar, erfarenheter etc om detta?
Dela i så fall med er!
Nu skall jag googla cupcakes till tusen (istället för att skriva uppsats)! |
Senast ändrad av nils den tis okt 24, 2006 3:27 pm, ändrad totalt 1 gång |
|
|
|
 |
|
Postat:
ons feb 22, 2006 11:48 pm
|
|
|
Site Admin

|
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor feb 23, 2006 12:12 am
|
|
|
Site Admin

|
|
Oprövade recept på glasyr:
Chokladglasyr: (till 12 stora muffins enligt receptet)
2 dl florsocker
2,5 msk kakao
1,5 msk vatten
30 g mörk choklad
1 krm olja
Standardglasyr...
....verkar vara 2 dl florsocker och 1-2 msk vatten. Sen kan man väl färga med karamellfärg och strössla litet ovanpå.
Det verkar som om dessutom mjukt/smält smör och vaniljsocker förekommer i litet varierande omfattning i många av recepten.
Kokosflingor, kaffe, mm mm är andra variationer som figurerar.
Fick själv en sprits med en massa olika munstycken till. Hade tänkt göra petit choux'er men det får bli till cupcakes istället.
Muffinsrecept hittar ni här! |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor feb 23, 2006 9:15 am
|
|
|
Hamburgerredaktör
Registreringsdatum: 11 november 2004
|
|
Shit cerisrosa text på cerisrosa bakgrund var lite för epileptiskt innan frukost.
Men vad är en cupcake egentligen? Är det en vanlig muffin med glasyr? Finns det något svenskt namn? Det ser ju onekligen smarrigt ut... (återigen, detta är innan frulle) |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor feb 23, 2006 10:00 am
|
|
|
Redaktör - Avd för obskyra matyttringar
|
|
| Om jag förstår det hela rätt är det alltså som så att man tar en muffins och bygger på med ett lager glasyr/färgad grädde/annat klet? Känns mest som om muffinsfolket försöker sig på en comeback nu när småkakornas tillskyndare börjat vinna mark.. |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor feb 23, 2006 4:21 pm
|
|
|
Kock

|
|
Frågan som man bör ställa sig nu är:
vad skulle the muffinman ha gjort i denna situationen? Stillatigande accepterat att muffins är jävligt 2005 och småkakor åter på tapeten? I dont think so... |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor feb 23, 2006 4:40 pm
|
|
|
Site Admin

|
|
Det är onekligen litet misstänkt att muffinsen gör en så ståtlig comeback i form av cupcakes. Jag anar en svindlande konspiration. Det som är allra mest misstänkt är ju att man medelst glasyr på nåt sätt förkläder muffinsen i något som mer andas neomormoderlig omtanke.
Det känns helt enkelt inte löpande bands-industri längre utan som om varje kaka är individuellt tillredd. |
Senast ändrad av nils den sön feb 26, 2006 11:57 pm, ändrad totalt 2 gånger |
|
|
|
 |
|
Postat:
tor feb 23, 2006 4:42 pm
|
|
|
Hamburgerredaktör
|
|
Vad menar karln egentligen när han orerar om cupcakes vs. muffins? Jag begriper ingenting...
| Citat: | The Muffin Man is seated at the table in the laboratory of the Utility Muffin Research Kitchen... Reaching for an oversized chrome spoon he gathers an intimate quantity of dried muffin remnants and brushing his scapular aside procceds to dump these inside of his shirt...
He turns to us and speaks:
"SOME PEOPLE LIKE CUPCAKES BETTER. I FOR ONE CARE LESS FOR THEM!"
Arrogantly twisting the sterile canvas snoot of a fully charged icing anointment utensil he poots forths a quarter-ounce green rosette (oh ah yuk yuk... let's try that again...!) He poots forth a quarter-ounce green rosette near the summit of a dense but radiant muffin of his own design.
Later he says:
"SOME PEOPLE... SOME PEOPLE LIKE CUPCAKES EXCLUSIVELY, WHILE MYSELF, I SAY THERE IS NAUGHT NOR OUGHT THERE BE NOTHING SO EXALTED ON THE FACE OF GOD'S GREY EARTH AS THAT PRINCE OF FOODS... THE MUFFIN!" |
|
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor feb 23, 2006 4:53 pm
|
|
|
Mästerkock

Registreringsdatum: 23 november 2004
|
|
| jiemm skrev: | Vad menar karln egentligen när han orerar om cupcakes vs. muffins? Jag begriper ingenting...
| Citat: | The Muffin Man is seated at the table in the laboratory of the Utility Muffin Research Kitchen... Reaching for an oversized chrome spoon he gathers an intimate quantity of dried muffin remnants and brushing his scapular aside procceds to dump these inside of his shirt...
He turns to us and speaks:
"SOME PEOPLE LIKE CUPCAKES BETTER. I FOR ONE CARE LESS FOR THEM!"
Arrogantly twisting the sterile canvas snoot of a fully charged icing anointment utensil he poots forths a quarter-ounce green rosette (oh ah yuk yuk... let's try that again...!) He poots forth a quarter-ounce green rosette near the summit of a dense but radiant muffin of his own design.
Later he says:
"SOME PEOPLE... SOME PEOPLE LIKE CUPCAKES EXCLUSIVELY, WHILE MYSELF, I SAY THERE IS NAUGHT NOR OUGHT THERE BE NOTHING SO EXALTED ON THE FACE OF GOD'S GREY EARTH AS THAT PRINCE OF FOODS... THE MUFFIN!" |
|
Den texten var det första och faktiskt den enda jag kom att tänka på när jag läste om cupcakes. Tror aldrig att jag ätit något sådant. |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor feb 23, 2006 5:05 pm
|
|
|
Mästerkock

|
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor apr 13, 2006 5:01 pm
|
|
|
Mästerkock

|
|
Jag har ätit en cupcake för vetenskapen. Hittade en hiskelig sak på det bord på en konferens där man vanligtvis finner frukt och lime-vatten. Den var i pastellrosa och såg ut ungefär som en tvål. Vad som gör en cupcake är tydligen att en skålformad botten fyllts med något kladdigt och i regel täckts med tjock glasyr. I detta fallet var den en hård botten som såg ut lite som en mandelmussla, fyllt med någon slags smörkräm och täckt av en rosa, sockrig kupol.
Ärligt talat var det lite för mycket, precis som färgen indikerade. Jag hade svårt att avsluta hela, så det var på sätt och vis tur att jag på något sätt lyckades fumla med kaffekoppen och några ryckiga reflexer så att resterna av bakverket sköts iväg i en bana som slutade på min handledares kavaj. |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor apr 13, 2006 6:13 pm
|
|
|
Site Admin