| Författare |
Meddelande |
| < Veganskt ~ veganska pannkakor |
|
Postat:
ons jul 27, 2005 5:22 pm
|
|
|
Site Admin

Registreringsdatum: 08 november 2004
|
|
Veganska pannkakor
Pannkakor för veganer:
Ingredienser
5 dl sojamjölk el havremjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
Ev 50 g mjölkfritt smör (alternativt har du i en klick mellan varje pannkaka, med teflonpanna kan det i bästa fall funka helt utan smör)
Tillagning
1. Smält smöret
2. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke
3. Rör ner hälften av mjölken (2,5 dl) i mjölblandningen
4. Vispa till en smet
5. I med resten av mjölken
6. Häll i smöret
Hetta upp en lagg (=stekpanna) och använd ca 3/4 dl smet till varje pannkaka.
Vid stekningen kan du antingen använda en klick extra fett eller hoppas på att det smör du rört ner i smeten räcker. Själv brukar jag smälta en klick smör i pannan innan jag steker den allra första pannkakan men förlitar mig sedan på det redan tillförda smörets magiska anti-bränna-fast-kraft.
Vid vändning av pannkakan brukar jag själv dra med hörnan på stekspaden runt pannkakans cirkumferens för att sedan lättare få in stekspaden under pannkakan.
Servera nygräddade (ha nåt lock över de pannkakor som ligger å väntar medan du steker klart så att de inte svalnar) med sylt å glass (exempelvis Tofuline)!
Tips! Om du inte orkar äta upp alla kan du spara dem i kylen och göra crêpes nästa dag! |
Senast ändrad av nils den tis okt 24, 2006 3:44 pm, ändrad totalt 4 gånger |
|
|
|
 |
|
Postat:
fre aug 12, 2005 11:34 am
|
|
|
Redaktör - Avd för obskyra matyttringar
Registreringsdatum: 11 november 2004
|
|
| Har sett folk försöka steka pannkakor av havremjölksvarianten, och det var i sanning en syn. Vanliga pannkakor har ju en viss inneboende seghet, som underlättar vändning. Icke så havremjölkspannkakan - den är istället skör och spröd. Många krashade pannkakor blev det. De har även en om inte dålig så väldigt märklig smak av havre, a la havreflarn eller så. I sammanfattning, en mkt udda ersatz-pannkaka. |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor okt 05, 2006 2:19 pm
|
|
|
Site Admin

Registreringsdatum: 08 november 2004
|
|
Här är ett recept till jag hittat som varken innehåller ägg eller mjölk i någon form:
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
4 dl vatten
100 gr smält margarin (mjölkfritt el mjölk-sojafritt)
Blanda alla ingredienserna och stek på sedvanlig manér. Blir enligt uppgift ganska mäktiga pannkakor. |
_________________ Google är det ultimata köksredskapet.
Kolla gärna in min matblogg: http://matnils.blogspot.com |
|
|
|
 |
|
Postat:
ons maj 23, 2007 7:15 am
|
|
|
Kock

Registreringsdatum: 30 september 2006
|
|
Det enda veganska pannkaksrecept som faktiskt fungerar:
Jag har varit vegan i sex år. Under den tiden har jag inte en enda gång gjort pannkakor som inte slutat med tårar (fram tills nu). Trots skitdyr äggersättning, sojamjöl och bakpulver så är det perfekta pannkaksreceptet det lättaste:
4 dl mjöl
7 dl sojamjölk
1-2 msk vaniljsocker
½ tsk salt
smält margarin
Stek varmare än vanliga pannkakor, gärna i teflonpanna. |
_________________ The only church that illuminates is a burning church - Buenaventura Durruti |
|
|
|
 |
|