| Författare |
Meddelande |
| < Allehanda smårätter och ostar ~ Dumplings |
|
Postat:
tis maj 08, 2007 12:58 pm
|
|
|
Kock

Registreringsdatum: 30 september 2006
|
|
Dumplings
- jakten på det perfekta degknytet
Nu när jag har blivit en uttråkad hemmafru så har jag börjat utveckla de där inneboendes kvinnliga sidorna (i stil med bullbakargenen som Illustrerad Vetenskap presenterade som bevis på biologiska skillnader mellan kvinnor och män) som jag inte visste att jag har.
Sushimeckandet överlämnar jag till Nils då det enligt japansk tradition är en manlig syssla (kvinnor har för varma händer som pajjar riset), men jag har nu beslutat mig för att utforska dumplings.
Dumplingens jag är ute efter är absolut inte sådana där östafrikanska eller indiska friterade samosas med potatisfyllning.
Det är inte heller stekta kinesiska guotie jag letar efter.
Det är koreanska, japanska eller kinesiska kokta dumplings (typ shuijiao eller sui-gyōza) som serveras i buljong med en sån där fin stor sked.
Jag har aldrig varken gjort eller smakat kokta dumplings. Jag vet att de ofta innehåller fläsk, lök och sådant och jag vet att de gärna serveras i shiitakesvampsbuljong.
Men vad mer bör man veta? Droppa era bästa dumpling-tips och minnen eller joina min jakt på det perfekta degknytet. |
_________________ The only church that illuminates is a burning church - Buenaventura Durruti |
|
|
|
 |
|
Postat:
mån maj 14, 2007 5:39 pm
|
|
|
Kock

Registreringsdatum: 11 november 2004
|
|
| Dumplings? Jag tycker du talar om kroppkakor? Mmm... kroppkaka... |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
mån maj 14, 2007 7:42 pm
|
|
|
Site Admin

Registreringsdatum: 08 november 2004
|
|
| Dumplings till Kristihimmelsfärdsdag! Då borde vi ha tid att ordna det. Tid har annars blivit en bristvara för min del. |
_________________ Google är det ultimata köksredskapet.
Kolla gärna in min matblogg: http://matnils.blogspot.com |
|
|
|
 |
|
Postat:
mån maj 14, 2007 10:29 pm
|
|
|
Kock

|
|
Tyst smålänning! Kroppkakor var det absolut äckligaste jag visste under min barndom. Speciellt då de serverades av min dagmamma med korintsås (brrr...). Men jag har faktiskt blivit lite sugen på att testa det igen. Snälla snälla snälla kapten, kan vi få ditt bästa kroppkakerecept?
Dumplings till flygaredagen låter bra! |
_________________ The only church that illuminates is a burning church - Buenaventura Durruti |
|
|
|
 |
|
Postat:
tis maj 15, 2007 7:29 pm
|
|
|
Site Admin

Registreringsdatum: 08 november 2004
|
|
| Varför inte ett derby med kroppkakor vs dumplings? Det är ju trots allt liknande företeelser? |
_________________ Google är det ultimata köksredskapet.
Kolla gärna in min matblogg: http://matnils.blogspot.com |
|
|
|
 |
|
Postat:
ons maj 16, 2007 12:43 pm
|
|
|
Kock

|
|
Wikipedia: Derby, term inom lagsport för match mellan två eller flera lag från samma ort eller region.
Men okej, jag förstår vad du menar. Visst, lets go for it! |
|
|
|
 |
|
Postat:
tor maj 17, 2007 8:58 am
|
|
|
Redaktör - Avd för obskyra matyttringar
Registreringsdatum: 11 november 2004
|
|
Det är ju för väl att folk förstår vad man menar ibland även på internet.. alla online-ordböcker och dito encyklopedier till trots.
Dumpling-Derby, det tom låter ju gjutet! När? |
|
|
|
|
 |
|
Postat:
tor maj 17, 2007 12:57 pm
|
|
|
Mästerkock

Registreringsdatum: 23 november 2004
|
|
| En person jag besökte Beijing med är den verklige auktoriteten på dumplings. Han ignorerade helt den kinesiska vanan att beställa flera små rätter och komponera en egen måltid på så sätt. Han beställde vid flera tillfällen stora skålar med dumplings och inget annat. Det är faktiskt rätt gott men inte lika gott som kroppkakor. |
|
|
|
|
 |
|