| Författare |
Meddelande |
| < Soppa, sås, röra, dippa & dressing ~ Sataysås |
|
Postat:
tis maj 15, 2007 11:18 am
|
|
|
Kock

Registreringsdatum: 30 september 2006
|
|
Sataysås
-för dig som jobbar på fetman
Tillverkade ett eget sataysåsrecept, minns det dock inte riktigt. Jag ska försöka restaurera det i teorin. Skrik till här om du följer receptet och upptäcker någon brist.
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk riven färsk ingefära
1 tsk curry
2 tsk sambal olelek (eller lite färsk chili)
2 tsk tomatpuré
4 dl jordnötter (jag hade salta och det blev ganska salt. Ta osaltade om du vill styra saltmängden själv)
4 dl kokosmjölk (ta light om du inte vill fetta på så fasligt)
1 msk socker (farin, förslagsvis)
3 msk Kikkoman (eller fulsoya)
1 bit kanelstång
Vatten
1. Stek kryddorna (minus kanelen), löken, vitlöken och tomatpurén ett par minuter.
2. Mixa jordnötterna. De ska inte bli till jornötssmör, utan det ska finnas bitar kvar. Blanda ner de mixade nötterna i kryddorna.
3. Häll i kokosmjölken.
4. Antingen så mortlar du kanelstången eller så fiskar du upp den när det är klart. Det är vid denna punkten du ska bestämma vilket iaf. Hur du än gör så häll i soya, socker och kanel i grytan. Låt koka en stund.
5. Späd med vatten om du tycker att det behövs. Ta av kastrullen från plattan och låt det stå under lock c:a 5 minuter.
Servera med (ris och) något gott, typ wokad, marinerad tofu, tzayspett, tzaybitar, wokade grönsaker eller dylikt.
Smaklig spis! |
_________________ The only church that illuminates is a burning church - Buenaventura Durruti |
|
|
|
 |
|
Postat:
tis maj 15, 2007 7:26 pm
|
|
|
Site Admin

Registreringsdatum: 08 november 2004
|
|
| Jag har för mig att det blev riktigt sabla gott! |
_________________ Google är det ultimata köksredskapet.
Kolla gärna in min matblogg: http://matnils.blogspot.com |
|
|
|
 |
|
|
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid) |
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|